Finland tur och retur

Äldste sonen ställer ut på konstmuseumet i Åbo. Alltså tar vi husbilen och åker för att gå på vernissage och samtidigt passa på att förkovra oss i Åbo.

turku

För att få en behaglig start på resan börjar vi med att köra till Bengt i Örkelljunga. Upp tidigt på morgonen för en joggingtur i skogen och sen bär det av mot Stockholm och Kapellskär.

Bengt i örkelljunga. Foto: Torbjörn Lagerwall

Efter många om och men har vi bokat båt mellan Kapellskär och Nådendal. Det visar sig vara ett riktigt bra val. Men första kvällen kommer vi fram sent till Kapellskär efter att ha mer eller mindre suttit fast i trafiken genom Stockholm. Som Malmöbo är man inte helt van vid den sortens trafik, men vi har ingen brådska och sakta men säkert tar vi oss genom innerstan. Väl framme i Kapellskär blir vi först lite osäkra, var i hela friden kan vi stå inatt? Det är beckmörkt ute och ingen att fråga. Men till slut går vi upp till incheckningen och där berättar de att vi kan stå över natten längst bort i hamnen. Tripp trapp trull …

kapellskär

Natten blir lugn och tidigt nästa morgon kör vi ombord på färjan. Vi spenderar tiden med att jobba, läsa, se på film, äta god mat och stå på däck i solskenet. Den stora fördelen med just denna resan var att det ingick två måltider i priset. Maten är lagad av duktiga kockar och vi blir verkligen nöjda med utbudet. Efter åtta timmar når vi så slutligen Nådendal.

Jobb på båt. Foto: Torbjörn Lagerwall

jobb på båt. Foto: Torbjörn Lagerwall

Korridor i båt. Foto: Torbjörn Lagerwall

däck Foto: Torbjörn Lagerwallbåt Foto: Torbjörn Lagerwall

husbilsklubben hade vi fått tips om en ställplats i gästhamnen som låg bara 10 minuters körväg från de stora båtarna. Och mycket riktigt. Här ställde vi upp oss med utsikt över hamnen. En härlig joggingtur på 5 km tog oss genom det lilla samhället och ut på Muminön. Helt enkelt ett perfekt sätt att se sig omkring.

Nådendal gästhamn. Foto: Torbjörn Lagerwall Nådendal. Foto: Torbjörn Lagerwall

Dagen efter var det dags att köra in till Åbo. Vi var lite osäkra på hur vi skulle kunna parkera och hade egentligen tänkt ställa upp oss på en camping vi hade kollat upp. Men det visade sig att den låg alldeles för långt bort från stan för att funka för oss. Istället hittade vi en gata (västra strandgatan) längs med ån där det redan stod en husbil. Vi har aldrig tidigare stått parkerade för att sova på en gata mitt i en storstad men jag måste säga att detta blev riktigt bra. Vi hade nära till konstmuseét och till de restauranger vi besökte tillsammans med ungdomarna. Nätterna var lugna och stillsamma.

Åbo. Foto: Torbjörn Lagerwall Åbo Konstmuseet. Foto: Torbjörn Lagerwall Åbo. Foto: Torbjörn Lagerwall

Att utnyttja husbilen till den här sortens resor är helt ofattbart bra! Hade vi inte haft husbilen hade vi fått boka flyg och hotell och bara sett det innersta av Åbo. Nu fick vi istället se allt från Kapellskär till Nådendal och vägen till och från Åbo.

På vår väg hem till Malmö passade vi på och övernattade i gästhamnen i Trosa. Ett fantastiskt litet ställe vi absolut vill besöka igen!

Ytterligare en fantastisk resa med vår älskade husbil!

Husbilsmässa på Elmia

Elmia. Foto: Torbjörn Lagerwall

Hundratals husbilar och lika många husvagnar stirrar på oss när vi kör in genom portarna till parkeringen vid Elmia. För första gången någonsin ska vi spendera en hel vecka på en mässa. Vi har fått vip-inbjudan då Torbjörn ska dokumentera mässan åt Autohallen. Under veckan ska det fotograferas och filmas. Alltså parkerar vi bilen på utställarplats, vilket visar sig vara ganska bra då det är nära till själva mässhallarna.

parkering elmia. Foto: Torbjörn Lagerwall Elmia. Foto: Torbjörn Lagerwall Elmia. Foto: Torbjörn Lagerwall

Har man aldrig varit på en så stor mässa är det i första hänseendet ganska överväldigande. Flera hallar, flera våningsplan och alla fyllda med husbilar och husvagnar. Man vill se allt. Inte missa något.

autohallen elmia Foto: Torbjörn Lagerwall autohallen elmia Foto: Torbjörn Lagerwall

De första två dagarna arbetar vi intensivt med att dokumentera och bland annat ta fram ett bildspel till montern, men sen får vi tid över att titta lite mer på alla bilar. Allt från gigantiska lyxiga bilar där man kan köra in en Mini cooper i garaget till små nätta “plåtisar” som är perfekta stadsbilar. Riktigt stora bilar lockar oss inte alls men däremot fastnar vi för de små bilarna. Men inser samtidigt att det ändå inte skulle passa oss. För var skulle vi sitta och jobba när vi väl är ute?

elmia. Foto: Torbjörn Lagerwall elmia. Foto: Torbjörn Lagerwall

Däremot fascineras vi av de riktigt täta nordiska vinterbilarna. Tänk att ha en sådan och åka upp till Norrland i vinter! Men hur vi än tittar och pratar så landar vi i att vår nuvarande bil passar oss perfekt. Åtminstone för de behov vi har just nu. Efter fyra hela dagar på mässan känner vi oss nöjda och belåtna, men det får nog bli en tur hit nästa år igen.

Såhär bra kan man ha det som hund när man är med husse och matte på Elmia!

Lovis på elmia

Degeberga veteranmarknad och födelsedagspizza

En husbil, en mini, en renault och en seat. Detta var vad som krävdes när vi skulle åka med ungdomarna och deras kompisar till Österlen och Degeberga veteranmarknad. Dessutom skulle vi fira tre födelsedagar med god pizza.

ställplats_bertilstorp

Maken körde husbilen, jag körde min Mini cooper. Detta för att vi skulle kunna ta oss från min mammas lantställe i Brösarp till Degeberga. Helt enkelt för att slippa parkera husbilen bland alla andra tusen bilar på marknaden. Visade sig senare att det hade gått bra ändå, men så blir det ibland. Ena sonen körde vår gamla Renault tillsammans med sina kompisar. De körde riktigt tidigt på morgonen och var på marknaden redan klockan åtta på morgonen. Andra sonen och dottern körde sonens gamla Seat och dök upp under förmiddagen på marknaden.

degeberga_veteranmarknad

Dagen spenderades bland fantastiska gamla bilar och reservdelar och med mängder av andra loppisfynd. Vi köpte fyra fina tallrikar från en norsk porslinsserie, ena sonen köpte en rävboa och min mammas sambo hittade en fantastisk cykel.

fridens_pizza

Efter en lång dag på marknaden styrde vi kosan mot Fridens pizzeria i Södra Mellby. Här njöt vi av stenugnsbakade pizzor och gott snack. Efteråt blev det vin och kaka hos mamma. Ungdomarna körde iväg åt olika håll och vi törnade in i husbilen. Trötta men nöjda.

födelsefrukost

Söndagen startade med födelsedagsfrukost och spenderades sedan med en skogspromenad där vi plockade svamp, ramslök och björnbär.

//Sanna

Nu kör vi de sista milen hem – Dag 22

Det har varit 22 helt fantastiska dagar som från början skulle leda oss genom Sverige, runt Vildmarksvägen och sen hem igen. Men istället fick vi tid över och lyckades inte bara njuta av Stekenjokk utan vi fick också se Lofoten, Abisko och hela inlandsvägen genom Sverige!

Nu längtar vi redan till nästa resa.

Mil: 50 mil

Näst sista dagen på denna resa – Dag 21

Nu börjar det nästan bli lite sorgligt! Samtidigt som det ska bli roligt att komma hem till barnen efter att ha varit borta i tre veckor.

kristinehamns gästhamn

Idag kör vi nonstop i nästan 50 mil. Målet för dagen är ställplatsen i Kristinehamn. Och vi lyckas klämma in oss på den sista platsen längs med piren . Lite dyrare än vad vi planerat men väl värt att stå med utsikt över alla båtarna. Vi tar en skön promenad och handlar lite proviant på närmsta butik. Småpratar lite med grannarna och sitter mest annars och bara njuter. Fast en joggingtur längs med piren blev det också 🙂

Kristinehamns gästhamn

Mil: 46 mil

Boende:  Kristinehamns gästhamn

Kostnad: 175:-

Service: Full service

Fortsätter på inlandsvägen hemåt – Dag 20

timmerflottaren

Vi börjar (som vanligt dagen) med en skön promenad med hunden. Inser ganska snabbt att hit vill vi gärna igen. Fiska, jogga, bada och bara njuta! Men nu är vi på väg hem och det finns ingen tid att stanna upp.

hallon och blåbär

Vi fortsätter vår färd längs med den underbart vackra inlandsbanan och styr kosan hemåt. Idag händer det inte mycket utan vi sitter tysta och njuter av vad vi varit med om på vår resa. Det är mycket vi aldrig kommer att se igen men framför allt har vi fått se så fantastiska saker som vi aldrig kommer att glömma!

skog lingon

När det börjar närma sig kväll stannar vi till på Timmerflottans naturcamp. En stor gräsplan intill en sjö. Man lägger 50 kr i en brevlåda och tar en lapp där man skriver när man kom. På plats finns det toaletter och soptunnor. Och hallon och lingon!

Mil:  46 mil

Boende:  Timmerflottans naturcamp

Kostnad: 50:-

Service: Toaletter, soptunnor

God mat blandat med hantverk och ett fantastiskt museum – Dag 19

inlandsvägen.

På inlandsvägen kör man försiktigt. Inte så lätt att få en bra bild på renarna när man kör men denna säger ändå en del.

Idag tar vi en lugn dag och spenderar dagen i Jokkmokk. Här spenderar vi större delen av tiden på deras museum som har en fantastisk utställning om samerna. Hade vi haft mer tid skulle vi definitivt stannat längre, men ibland är det bara att ge med sig. Vi äter lunch på Sapmirestaurangen som vi kände till sedan tidigare. God mat i lite tråkig miljö men väl värt det!

blåbär

När vi går ut en sväng med hunden upptäcker vi att det är marknad på ett av torgen en bit från museet. Där köper vi fantastiskt fina knivar till våra söner och ett samearmband till dottern. Perfekta souvenirer att ta med hem! Men inte nog med det. Vi lyckas köpa med oss 3 liter blåbär som vi sen fryser in (tur att frysen var nästan tom!). Dessutom får vi med oss en liten bit fryst rökt renkött som vi ska njuta stort av hemma i Malmö.

sandsjögården sandsjögården

Färden går vidare och vi stannar för övernattning på Sandsjögårdens stugby.

Mil:  43 mil

Boende:  Sandsjögårdens stugby

Kostnad: 140:-

Service: Full service

Arkiv

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.